جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی

بسم الله و الحمدلله

جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی
آمد و گفت :


سـه قفل در زندگی ام وجود دارد و سـه کلید از شما میخواهم.


قفل اول اینست کــه دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم.
قفل دوم اینکــه دوست دارم کارم برکت داشته باشد.
قفل سوم اینکــه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.

شیخ فرمود :

برای قفل اول نمازت را اول وقت بخوان.
برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان.
برای قفل سوم نمازت را اول وقت بخوان.


جوان عرض کرد: سـه قفل با یک کلید ؟!

شیخ فرمود : نماز اول وقت « شاه کلید » است !

خواص گريه بر امام حسين  

           اللهم ارزقنا شفاعه الحسین یوم الورود. 

   قطرات اشكي كه در سوگ امام حسين  جاري مي گردد، داراي خواص بسياري است از آن جمله :
1
- محبوب ترين قطرات اشك در پيشگاه خداست .
2 - خاموش كننده آتش قهر خداست ، به گونه اي كه اگر قطره اي از آن در جهنم فرو افتد، آتش آن زا خاموش خواهد ساخت
3 - فرشتگان ، قطرات اشك بر حسين  را دريافت و در شيشه هاي مخصوصي جمع مي كنند .
4 - اين اشك ها را به خزانه داران بهشت مي دهند تا با آب گواراي حيات ، در بهشت برين آميخته سازند و بدين وسيله شيريني و گوارايي آن هزاران برابر افزايش خواهد يافت .
5 - هر كار شايسته و هر چيزي پاداش ويژه و معلومي دارد، مگر پاداش نثار اشك بر حسين  كه بي نهايت و غير قابل سنجش است .


فضائل و سيره امام حسين - - در كلام بزرگان - مؤ لف : عباس عزيزي


شرایط رفیق خوب

اللهم نسئلک خیرا الدنیا و الاخره واجعل عواقب امورنا خیرا ، بارک علی عمرنا و رزقنا ورحمنا بحق محمدٍ و آل محمد و عجل فی ظهور امام زماننا برحمتک یا ارحم الراحمین .

1- رفاقت تو با او باعث ارزش تو گردد.

2- در وقت احتیاج به تو کمک کند .

3- عیب را بپوشاند .

4- خوبی هایت را یادآور شود .

5- به وعده اش عمل کند .الکریم اذا وعد وفا .

6- ملاقات تو باعث کناره گیری اش نشود .

7- به تقاضای منطقی و حق تو توجه کند .

8- چنانکه تو به جهاتی از اوبریدی ، او رفاقت را با تو آغاز کند .

9- تورا از کارهای بد و زشت بازدارد و به کارهای نیک یاور باشد .

10- تورا در همه احوال به یاد خدا بیندازد .


آیا میدانید زن خوب کیست ؟

الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا انت کما احب ،فجعلنی کما تحب .

زنی که دارای شرایط زیر باشد :

1- هر وقت شوهر میل همبستری را داشته باشد اورا منع نکند .

2- بدون اجازه شوهر از خانه خارج نشود که به غضب خدا و نفرین ملائکه گرفتار میشود .

3- به شوهر زبان درازی نکند که در قیامت زبان او شصت ذرع میشود .

4- اگر زن صاحب مال و ثروت باشد و شوهر او نیازمند ، وی را از مال خود منع نکند که اگر منع کند در روز قیامت با آن مال اعضای اورا داغ میزنند.

5- نماز و روزه مستحبی بی رضای شوهر انجام ندهد .

6- بعد از نماز شوهر خودرا دعا کند .

7- در وقت وارد شدن شوهر به خانه به استقبال او برودو به هنگام بیرون رفتن از منزل اورا بدرقه کند .

8- به شوهر سلام کند .

9- برروی شوهر تبسم کند که ثواب تسبیح و تهلیل (لااله الاالله گفتن) دارد .

10- خودش و خانه و مال شوهر و اولادش را حفظکند .

11- خودرا برای شوهر همیشه زینت دهد و دهان را مسواک بزند.

12- اگر شوهر از او آزرده شود اورا خشنود کند .

13- برای غیر شوهر خود زینت نکند کهتا مادامیکه آثار زینت دراو باشد طاعت او قبول نشود .

دوست داشتنی های دنیا از منظر خدا ومعصومین علیهم السلام

1- پیامبر اکرم (ص) : دوست دارم از دنیای شما سه چیز را :عطر، زن و نماز را.

2- حضرت علی علیه السلام : من هم سه چیز را دوست دارم : شمشیر زدن در راه خدا ،اکرام نمودن میهمان و روزه گرفتن در فصل تابستان .

3- حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها: فرمودند دوست دارم از دنیای شما سه چیز را : خواندن قرآن ، انفاق در راه خدا و نظر نمودن به صورت رسول خدا (ص)

4- امام حسن علیه السلام فرمودند : طعام خورانیدن ، سلام را ظاهر کردن و نماز در شب کردن در حالیکه مردم در خواب هستند .

5- امام حسین علیه السلام فرمودن : دوست دارم از دنیای شما سه چیز را : امر به معروف نمودن ، نهی از منکر کردن و برپا کردن حدود الهی .

6- جبرائیل امین گفت : یا محمد (ص) من هم دوست دارم از دنیای شما سه چیز را : راهنمایی گمراهان ، یاری کردن درماندگان و انس گرفتن با کلام پروردگار .

7 - میکائیل آمد و گفت یا محمد (ص) حق(خدا) تورا سلام میرساند و میفرماید :دوست دارم از دنیای شما سه چیز را : قلب شاکر ، زبان ذاکر و تن صابر را .

اللهم اشرح بالقران صدری ، واستعمل بالقرآن بدنی ، نور بالقران عینی و اطلق بالقران لسانی .

بدانیم تا...

رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا

آیا میدانید سه چیز است که به هر کسی عاقبت خواهد رسید ،چه فقیر باشد یا غنی ، گدا باشد یا پادشاه، زن باشد یا مرد؟

1- رزق

2- جزای عمل

3- مرگ

که کسانی میتواند متولی و هیات امناء مساجد باشد؟

اهمیت و جایگاه مساجد

اساس دين مقدس بر توحيد بنيان شده است و در همه دستورات اعتقادي، اخلاقي و علمي آن، توحيد تجلي يافته است به همين جهت مسجد به عنوان جايگاه ارتباط و انس با خداوند ارزشي والا يافته و در ابعاد مختلف زندگي امت اسلام نقش آفرين گشته است.

با عنايت به سيره پيامبر و امامان معصوم مسجد نه تنها متعالي ترين جايگاه عبادت و پرستش، ذكرو مناجات با حق تعالي است بلكه مسجد كانون فرهنگي و سرچشمه نظر معارف، تعليم و تربيت، سياست و جهاد، اقتصاد و مسايل اجتماعي بوده است بلكه به ديگر سخن، مسجد مهمترين و اصيل ترين سازماني است كه در جامعه مسلمانان در صدر اسلام با اهداف و وظايف خاص شكل گرفته و در طول تاريخ همچنان ادامه يافته است.

آري مسجد هموراه مركز تجمع دلهاي پاك مؤمنان و صالحان و نيك انديشاني است كه با حضور خويش به ا نجام پرستش خالصانه خداوند مي پردازند و خويش را از هر معبودي جز او رها مي سازند و با احساس پيوند عميق روحي و قلبي و با ساير مؤمنان و به ويژه حاضران در آن مسجد امت اسلامي انسجام و وحدت بيشتري مي بخشند.

بي ترديد چنين آثار با شكوه فردي و اجتماعي، فلسفه استحباب نماز جماعت و تاكيد بر انجام آن از سوي پيشوايان ديني بوده است.

بدينسان مسجد كه مركز تجلي نظم و وحدت و همدلي مومنان خداجوي و پايگاه نشر و معارف ناب ديني و جايگاه ارائه خدمات گوناگون علمي و فكري، اجتماعي و سياسي و كانون تزكيه نفس و تهذيب روح و تحقق آمال و آروزهاي حقيقت طلبان مي باشد. جز با مديريت صحيح و برخاسته از اخلاق و روشن بيني امام جماعت و همياري پاك دلان روشن ضمير، نمي تواند چنين رسالتي را انجام دهد.

به همين جهت براي بهسازي مساجد و ايجاد تحولي شگرف در اين پايگاههاي معنوي و مراكزي عبادي لازم است كه جمعي از اهل فلاح و صلاح با توان و تعهد لازم ، به عنوان هيئت امناء مسئوليت اداره امور مختلف مسجد را تحت اشراف و مديريت امام جماعت آن مسجد بر عهده گرفته و با همت و تلاش و پيگير مجدانه خويش آماده نمايند. نه هر کسی که خود را به نوعی برای خانه خدا قالب نموده و از موقعیتهای مختلف شخصی نه برای جذب ، بلکه برای دفع جوانان مومن و عاشق عبادت الهی استفاده نموده و زیان ان بیش از منافع باشد .

بایستی اعضائ هیات امنا از چنان درایتی اعم از آگاهی علمی و مذهبی در سطح بالا باشد تا بتواند در مواقع ضروری پاسخگویی برخی شبهات نیز باشد .

آري اينك در عصر نياز و بازگشت بشر به معنويت و دوران توسعه و سازندگي اين پايگاه رفيع آسماني و مركز تجمع دلباختگان الهي، چنان نقش و رسالت برجسته به مديريت آگاه بصير و شجاع و آشنا به زبان و ابزار روز نيازمند است تا بتواند با جاذبه هاي معنوي خود پذيراي نسل جوان باشد.

حداقل شرايط عضويت و ويژگي هاي هيئت امناء
  • 1) سلامت جسمي و روحي
  • 2) آشنايي با نقش و رسالت مسجد
  • 4) حداقل تحصيلات: ديپلم يا تحصيلات مقدمات حوزوي
  • 5) حداقل سن: 25سال و متأهل- حداكثر 60 سال و داشتن توان جسمي و اجرايي
  • 6) حسن سابقه و اعتماد محلي و رعايت شئونات اخلاقي و اجتماعي و خانوادگي
  • 7) سكونت يا اشتغال به كسب در محل
  • 8) حضور در برنامه هاي مسجد و به خصوص در نماز جماعت و مراسمي كه در مسجد برگزار مي گردد
  • 9) داشتن وقت كافي جهت انجام امور محوله
  • 10) حسن برخورد و توان نظارت بر امور مختلف مسجد
  • 11) عدم سوءپيشنه و عدم اعتياد به مواد مخدر

شهیدی که بعد از ۱۶ سال ، با بدنی کاملا سالم به وطن برگشت

°o.O شهیدی که بعد از ۱۶ سال ، با بدنی کاملا سالم به وطن برگشت O.o°





] 





چرا پیکر پاک این شهید بعد از 16 سال سالم مانده بود؟

وقتی وارد سردخانه شدم پاهایم سست شده بود، بعد از 16 سال جنازه ی تو را را از زیر خروارها خاك بیرون آورده بودند، بالاخره دیدمت؛ نورانی و معطر بودی، موهای سر و محاسنت تكان نخورده بود، چشمهایت هنوز با من حرف می زد، بعثی های متجاوز بعد از مشاهده جنازه ات برای از بین رفتن این بدن آن را 3 ماه زیر آفتاب داغ قرار داده بودند باز هم چهره تو به هم نخورده بود، فقط بدنت زیر آفتاب كبود شده بود، حتی می گفتند یك نوع پودری هم ریخته بودند ولی اثر نكرده بود.بعدها می گفتند لب مرز، هنگام مبادله شهداء سرباز عراقی با تحویل دادن جنازه تو گریه می كرده و صدام را لعن و نفرین می كرده كه چه انسانهایی را به شهادت رسانده است. خلاصه دو ركعت نماز شكر خواندم و آماده تشییع جنازه شدم
یكی از همرزمان قدیمی تو ، بالای قبر می گفت: من می دانم چرا محمدرضا بعد از 16سال سالم بر گشته! او غسل جمعه اش، زیارت عاشورایش، نماز شبش ترك نمی شد، همیشه با وضو بود، و هر وقت در مجلس روضه شركت می كرد یا ما در سنگر مصیبت می خواندیم، همه با چفیه اشكهایشان را پاك می كردند ولی محمدرضا اشكهایش را به بدنش می مالید و گریه می كرد.

خدا رو کی دیده؟

سخنان دو برادر در شکم مادر:

- «داداشی به نظر تو زندگی بعد از تولد وجود داره؟ آیا تو به وجود مامان اعتقاد داری؟»
- «نه من به این اراجیف اعتقادی ندارم؛ من یک روشنفکرم. مگه تا حالا مامان رو دیدی؟»
می‌گویند کسی ادعا کرد که خدا نیست چون دیده نمی‌شود بهلول محکم با لگد به او زد او داد و هوار به را هانداخت. قاضی گفت چرا او را زدی؟
بهلول گفت: بابا شما چرا فریب او را می‌خورید اگر دردی دارد به من شما نشان دهد من تا با چشمم نبینم باور نمی‌کنم.
بله «عدم الوجدان لایدلّ علی عدم الوجود»؛ نیافتن دلیل بر نبودن نیست. ما قدرت آهنربا، برق، شوری نمک، خیسی آب، امواج رسانه‌ها و مغز را نمی‌بینیم ولی از نشانه ها احساس و ادراک می کنیم که هستند و وجود دارند.
جنین از مادر از راه بند ناف تغذیه می شود و منکر مادر است و ما نیز در فیض الهی غرقیم و....
منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت هر نفسی که فرو می‌رود مُمِد حیات است و چون برمی آید مفرح ذات. از دست و زبان که برآید کز عهده شکرش به درآید....
بنده همان به که ز تقصیر خویش/عذر به درگاه خدای آورد
ورنه سزاوار خداوندیش/کس نتواند که بجای آورد


10سوال که خدا از ما نخواهد پرسید ؟

1- خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو به چه رنگ بود
بلکه از تو خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی؟

 2- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس‌هایی در کمد داشتی
بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟

 3- خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چندمتر بود
بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوش آمد گفتی؟

 4- خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی می‌کردی
بلکه از تو خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی؟

 5- خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست داشتی
بلکه از تو خواهد پرسید برای چندنفر دوست و رفیق بودی؟

 6- خداوند از تو نخواهد پرسید میزان درآمد تو چقدر بود
بلکه از تو خواهد پرسید آیا فقیری را دستگیری نمودی؟

 7- خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود
بلکه از تو خواهد پرسید آیا سزاوار آن بودی وآن را به بهترین نحو انجام دادی؟

 8- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار می‌شدی
بلکه از تو خواهد پرسید که چندنفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟

 9- خداوند از تو نخواهد پرسید چرا این قدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی
بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد.

 10- خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مطلب را برای دوستانت نخواندی
بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران در وجدان خود احساس شرمندگی می‌کردی؟


عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود:

عواملی که موجب فشار قبر می‌شود:

۱ـ بداخلاقی
۲ـ سخن‌چینی‌، مراعات نکردن طهارت و نجاست و پرهیز نکردن از بول.[۳]
۳ـ یاری نکردن مظلوم. در کتابپرهیز الاعمال آمده است که یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا که او یک بار نماز را (عمداً) بی‌وضو خوانده بود و از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود.[۴]
۴ـ ضایع نمودن نعمت‌های الهی: حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «فشار قبر برای مۆمن کفاره تباه نمودن نعمت‌ها از ناحیه اوست.»[۵]

عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود:
۱ـ نماز شب و کامل نمودن رکوع: امام رضا (علیه السلام) فرمود: «کسی که نماز شب بخواند و در قنوت نماز «وتر» هفتاد بار استغفار کند از عذاب قبر پناه داده می‌شود.» و امام باقر (علیه السلام فرمود: «هر کس رکوع نمازش را کامل انجام دهد وحشت قبر به او نمی‌رسد.»
۲ـ صدقه و نماز مخصوص[۸].
۳ـ نماز وحشت: این نماز بسیاری از مردگان را از عذاب قبر و فشار قبر نجات داده است که حکایات عجیبی در داستان‌های شگفت شهید دستغیب در این باره موجود است که می‌توان به آن مراجعه نمود. [۹]
۴ـ حج نمودن: دو روایت است که هر کس چهار مرتبه حج به جا آورد عذاب قبر از او برداشته می‌شود. [۱۰]
۵ـ خواندن بعضی از سوره‌های قرآن: امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس در هر جمعه سوره نساء را تلاوت کند از فشار قبر امان می‌یابد.»[۱۱] سوره‌های زخرف، یاسین، تکاثر و تبارک، نیز در این مورد سفارش شده‌اند.
۶- این که مرگ انسان در روز جمعه باشد.
۷- نهادن دو چوب تر در کفن میت هنگام دفن.
۸- ریختن آب روی قبر.

خبرنو

اولین کسی که روزه گرفت چه کسی بود؟

اولین کسی که روزه گرفت چه کسی بود؟
پاسخ اجمالی
بر اساس برخی از روایات، اولین فردی که روزه گرفت، خود حضرت آدم(ع) بود. روایت در این باره چنین می‌گوید: «إِنَّ آدَمَ ع لَمَّا أَکَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِیَ فِی بَطْنِهِ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّیَّتِهِ ثَلَاثِینَ یَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ وَ الَّذِی یَأْکُلُونَهُ بِاللَّیْلِ تَفَضُّلٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِمْ وَ کَذَلِکَ کَانَ عَلَى آدَمَ (ع)...»؛[1] هنگامی که حضرت آدم(ع) از میوه درخت ممنوعه خورد، آن میوه سی روز در شکمش باقی ماند. پس از آن بود که خداوند بر حضرت آدم و نسل او سی روز‏ گرسنگی و تشنگی را واجب نمود. و اگر در شب چیزی می‌خورند تفضلی است از جانب پروردگار.
این روایت تصریح دارد به این‌که اولین فردی که در تاریخ بشر روزه گرفت، خود حضرت آدم(ع) بود و تاریخ وجوب روزه بازگشت به خلقت آدم می‌کند.
اما طبق برخی از روایات، اولین شخصی که از پیروان پیامبر(ص) و از مسلمانان روزه گرفت، امام علی(ع) بود: «...قَالَ أَبُو سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ کُنْتُ مَعَ النَّبِیِّ (ص) بِمَکَّةَ إِذْ وَرَدَ عَلَیْهِ أَعْرَابِیٌّ طَوِیلُ الْقَامَةِ عَظِیمُ الْهَامَةِ مُحْتَزِمٌ بِکِسَاءٍ وَ مُلْتَحِفٌ بِعَبَاءٍ قُطْوَانِیٍّ قَدْ تَنَکَّبَ قَوْساً لَهُ وَ کِنَانَةً فَقَالَ لِلنَّبِیِّ (ص) یَا مُحَمَّدُ أَیْنَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنْ قَلْبِکَ فَبَکَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) بُکَاءً شَدِیداً حَتَّى ابْتَلَّتْ وَجْنَتَاهُ مِنْ دُمُوعِهِ وَ أَلْصَقَ خَدَّهُ بِالْأَرْضِ ثُمَّ وَثَبَ کَالْمُنْفَلِتِ مِنْ عِقَالِهِ وَ أَخَذَ بِقَائِمَةِ الْمِنْبَرِ ثُمَّ قَالَ یَا أَعْرَابِیٌّ وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ وَ سَطَحَ الْأَرْضَ عَلَى وَجْهِ الْمَاءِ لَقَدْ سَأَلْتَنِی عَنْ سَیِّدِ کُلِّ أَبْیَضَ وَ أَسْوَد وَ أَوَّلُ مَنْ صَامَ وَ زَکَى وَ تَصَدَّقَ وَ صَلَّى الْقِبْلَتَیْنِ وَ بَایَعَ الْبَیْعَتَیْنِ وَ هَاجَرَ الْهِجْرَتَیْنِ وَ حَمَلَ الرَّایَتَیْنِ وَ فَتَحَ بَدْراً وَ حُنَیْنَ ثُمَّ لَمْ یَعْصِ اللَّهَ طَرْفَةَ عَیْنٍ قَالَ فَغَابَ الْأَعْرَابِیُّ مِنْ بَیْنِ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِأَبِی سَعِیدٍ یَا أَخَا جُهَیْنَةَ هَلْ عَرَفْتَ مَنْ کَانَ یُخَاطِبُنِی فِی ابْنِ عَمِّی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب...»؛[2] ابو سعید خدری می‌گوید؛ با رسول خدا در مکه بودم  که مردی اعرابی بلند قامت... وارد شد، گفت ای محمد .... پیامبر(ص) گریه‌ای شدیدی کرد به گونه‌ای که اشک بر صورت حضرت جاری شد.... بعد از فرمود ای اعرابی.... اولین کسی که روزه گرفت، زکات داد، صدقه داد، به سوی دو قبله نماز خواند، دوبار بیعت نمود، دوبار مهاجرت کرد.... امام علی(ع) بود.
 

[1]. ابن بابویه، محمد بن على، ‏من لا یحضر الفقیه، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، ج 2، ص 74، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.‏
[2]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن‏، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین‏، ج 2، ص 331، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق.‏
نظرات