ادب مدرک نیست
🌺🍂ادب مدرک نیست!
ادب یعنی :
به همسرت امنیت
به فرزندنت محبت؛
به پدر و مادرت خدمت
وبه دوستانت شادی
راهدیه کنی
برای خداوند ،
بنده ای خوب و
برای جامعه
نعمت باشی
هرکجا و هر که هستی
🌺🍂ادب مدرک نیست!
ادب یعنی :
به همسرت امنیت
به فرزندنت محبت؛
به پدر و مادرت خدمت
وبه دوستانت شادی
راهدیه کنی
برای خداوند ،
بنده ای خوب و
برای جامعه
نعمت باشی
هرکجا و هر که هستی
بسمه تعالی
1- قضاوت دیگران تاثیری بر زندگی من ندارد.
2- مردم وظیفه ندارند مرا درک کنند.
3- من مسول اصلاح یا تربیت کردن دیگران نیستم.
4- از کسی در برابر لطفی که به او می کنم توقعی ندارم وگرنه این لطف را در حق او نمی کنم.
5- کسانی که رفتارناجوانمرادنه با من داشته اند توسط کاینات مجازات خواهند شد هرچند که من هرگز متوجه این نشوم.
6- دنیا سخاوتمند تر از آن است که موفقیت کسی راه موفقیت مرا تنگ کند.
7- ملاک من رفتارشرافتمدانه و انسانی است نه مقابله به مثل
ایا میدانید یکی از بزرگترین نعمت هایی که خدا به بشر داده فراموشی است .
امام صادق علیه السلام میفرمایند :
اگر فراموشی در آدمی نبود :
پس خداوند حکیم حفظ و فراموشی را در آدمی قرار داده و هر دو ضد یکدیگرند و در هر یک مصلحتی است .
17 ربیع الاول سالروز ولادت صادق آل محمد امام صادق (ع) مبارکباد .
آیا میدانید رسول خدا (ص) در باره شراب 10 نفر را لعنت کرده است :
17 ربیع الاول سالروز ولادت نبی مکرم اسلام (ص) روز اخلاق و مهر ورزی مبارکباد .
روزی حضرت عیسی علیه السلام در میان راه ابلیس را با پنج بار الاغ دید که به دنبالشان حرکت میکنند .
حضرت پرسید : بر پشت الاغها چه بار زده ای ؟
ابلیس گفت: مال التجاره ای است که به دنبال مشتری ان میگردم .
حضرت گفت : بار الاغها چیست ؟ و مشتری انها کیست ؟
ابلیس گفت : یکی از بارها ستم است و مشتری ان سلاطین و پادشاهان هستند .دیگری خود بزرگ بینی است و مشتری ان اربابان و دهقانان هستند .سومی حسد و مشتری ان علما و دانشمندان هستند و چهارمب خیانت است و مشتری ان تجار هستند و آخری فریب و حیله است و مشتری ان زنان هستند .
رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) در روایتی میفرمایند :
خداوند شش گروه از مردم را بدون محاسبه و بازپرسی به خاطر شش خصلت عذاب میکند و در اتش دوزخ می افکند .
1- اُمراء : فرمانروایان و پادشاهان به خاطر جورو ستم
2- عرب به خاطر تعصب جاهلی
3- تجار به خاطر خیانت و دروغ
4- دهقانان و اشراف به خاطر تکبر و خود بزرگ بینی
5- روستاییان به خاطر جهل و نادانی
6- دانشمندان و فقها به خاطر حسد .
برداشت مطلب از کتاب ابلیس نامه نوشته محسن غفّاری
در مورد روابط با دوستان بد و رفت وآمد با اشخاص آلوده به گناه ، موضوع دیگری مطرح میشود و ان شرکت در محافل ، مجالس و حضور در اماکنی است که آلوده به فسق ، فساد و فحشاء بوده ، باعث گناه و آبروریزی میشود .
امام علی علیه السلام میفرمایند :
توقف و ایستادن در محل و مکان نامناسب و شرکت در مجالس و محافل نادرست ، خداوند را به خشم و غضب آورده ، شیطان را راضی و خوشحال کرده و انسان را معیوب و بدنام میکند .
سخن چین و مکّار
سخن چین (نمام و خبرچین)بدترین خلق خداروی زمین است ، زیرا آشوبی که او برپا میکند و با عملش در بین مردم فتنه برمی انگیزد شیطان ملعون نمی تواند ، زیرافتنه شیطان فقط وسوسه کردن است و بس!
در حدیث معراجیه فاطمه زهرا (س) از رسول اکرم (ص) نقل میفرمایدکه حضرت فرمود :در شب معراج عده ای از زنام امت خود را دیدم که عذاب سختی گرفتار بودند . زنی را دیدم که سرش خوک و بدنش مانند الاغ و به انواع عذابهای الهی گرفتار بود ؛ و او زنی بود که سخن چینی میکرد .
علی علیه السلام میفرمایند :
شخص مکّار شیطانی است بصورت انسان .